Geen categorie
3 dagen geleden

Terug in ons Stadsie – aan het werk in Utrecht

Op de Universiteitsweg in Utrecht hebben wij onlangs een bijzonder project afgerond. Met de inzet van elektrisch materieel en het hebben we de CO₂-uitstoot tijdens de werkzaamheden met minimaal 40% weten te reduceren. Een mooie stap richting toekomstbestendig bouwen in onze stad.

Het was een uitdagende klus waarbij afstemming met van groot belang was.

Dankzij:

de fijne samenwerking met de gemeente,

een strakke planning waarmee we de overlast voor de omgeving konden beperken,

en heldere communicatie met alle betrokken partijen,

werd de bereikbaarheid gewaarborgd. Ambulances konden te allen tijde veilig passeren en de werkzaamheden verliepen soepel en volgens plan. Daar zijn wij trots op!

 

Meer dan een week werk – het voortraject…

Een week werken aan de weg lijkt misschien overzichtelijk, maar de werkelijkheid is dat er maanden van voorbereiding en. In gesprek met wordt duidelijk hoe intensief dit traject was. Zij was als verkeers- en omgevingsmanager nauw betrokken bij het gehele voortraject: Voor dit bijzondere gebied, met De Uithof en de ziekenhuizen in de directe omgeving, werd dankzij tijdig overleg, oog voor wensen en zorgen en duidelijke plannen een stevig fundament gelegd. Dat maakte het mogelijk dat de uitvoering zelf in één week efficiënt en zonder grote verstoringen kon plaatsvinden.

 

Een kijkje achter de schermen – in gesprek met Linda van Schaik

 

  1. Welke voorbereidingen waren nodig voor dit project?

“Wat veel mensen niet zien, is dat er al maanden voorbereiding aan voorafgaat. Vanaf oktober 2024 zijn we gestart met het uitwerken van de verkeersfasering en het leggen van de eerste contacten met stakeholders. Deze plannen hebben we besproken in het RAP-overleg (Regie-overleg Afstemming Planning in het Utrecht Science Park) en in het Kernteamoverleg Tijdelijke Verkeersmaatregelen Utrecht. Ook hebben we actief contact gezocht met zorginstellingen zoals het PMC en UMCU, de Provincie Utrecht (in verband met verkeersregelinstallaties en de tram), en andere betrokken partijen.

De uitkomsten van die overleggen hebben geleid tot verdere verfijning van de verkeersfasering in VKM-tekeningen en een BLVC-plan. Gedurende het hele traject bleven we in nauw contact met de stakeholders, ook tijdens de uitvoering. Dat zorgde voor korte lijnen en vertrouwen.”

 

  1. Waarom is gekozen voor uitvoering in de zomerperiode?

“De planning is niet toevallig. Asfalteringswerkzaamheden geven overlast en daarom moesten we rekening houden met onderwijsinstellingen zoals de HU en UU. Bovendien hebben we verkeerscijfers geanalyseerd. Daaruit bleek dat de zomervakantie de meest verkeersluwe periode is, waardoor de impact op bereikbaarheid en verkeersstromen aanzienlijk kleiner werd.”

 

  1. Hoe zijn stakeholders en omwonenden geïnformeerd?

“Via verschillende kanalen: persoonlijke gesprekken, mailcontacten, het RAP- en kernteamoverleg, maar ook via de officiële communicatiekanalen van de gemeente. Daarnaast hebben we een social media ingezet om gebruikers en passanten in het gebied goed te bereiken.”

 

  1. Wil je zelf nog iets toevoegen?

“De kracht van dit project zat in de samenwerking. Door alle partijen tijdig te betrekken en continu af te stemmen, hebben we samen iets moois neergezet. Het vroeg veel van iedereen, maar het resultaat is een soepel verlopen project waar we allemaal trots op kunnen zijn.”

 

Op naar het volgende project!

Met deze ervaring en samenwerking als stevige basis kijken wij uit naar nieuwe projecten waarin duurzaamheid, innovatie en goede afstemming opnieuw centraal staan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Geplaatst in Geen categorie